Κυριακή 26 Απριλίου 2009

Τι κρύβει ο «πόλεμος» τιμών στο γάλα

Η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης να δώσει ταυτότητα στο ελληνικό γάλα, αποτέλεσε τελικά το «κλειδί» με το οποίο άνοιξε η στρόφιγγα των εξελίξεων στην αγορά γάλακτος, που τους τελευταίους μήνες βιώνει αλλαγές, οι οποίες λίγο απέχουν από το να ονομαστούν κοσμογονικές.

Ένα μόλις εικοσιτετράωρο μετά τη συνάντηση του υφυπουργού Ανάπτυξης, Γ. Βλάχου, με εκπροσώπους οκτώ από τις μεγαλύτερες γαλακτοβιομηχανίες της χώρας, η Vivartia «έριξε την πρώτη κανονιά» στο νέο πόλεμο τιμών, που από ό,τι φαίνεται μόλις αρχίζει και αναμένεται να βρεθεί σε πλήρη εξέλιξη τις αμέσως επόμενες ημέρες ή λίγες εβδομάδες.

Η εταιρεία, που θεωρείται leader στη συγκεκριμένη αγορά, ανακοίνωσε εντυπωσιακή μείωση των τιμών του παστεριωμένου γάλατος, από 1,35 σε 1 ευρώ στα σούπερ μάρκετ και από 1,58 σε 1,20 ευρώ στα μικρότερα καταστήματα και στους φούρνους. Ταυτόχρονα, η εταιρεία δεσμεύτηκε για την παραμονή των κτηνοτροφικών μονάδων της Βόρειας Ελλάδας στον παραγωγικό ιστό της.

Η πραγματική εντυπωσιακή κίνηση της Vivartia ήρθε ως επακόλουθο της απόφασης του υπουργείου Ανάπτυξης να προχωρήσει σε δύο ρυθμίσεις, οι οποίες, όπως εκτιμάται, θα ανακόψουν την καθοδική πορεία που παρατηρείται στην κατανάλωση του παστεριωμένου γάλατος και θα δώσουν ανάσα στους Ελληνες κτηνοτρόφους, οι οποίοι βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση. Πιο συγκεκριμένα, με αγορανομική διάταξη θα γίνει πλέον υποχρεωτική:

Η αναγραφή της χώρας προέλευσης της πρώτης ύλης για όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Η τοποθέτηση σε θέση σαφώς διαχωρισμένη στα ψυγεία του παστεριωμένου γάλακτος από άλλους τύπους γάλακτος και κυρίως από το γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας), για το οποίο δείχνει όλο και μεγαλύτερη προτίμηση το καταναλωτικό κοινό τους τελευταίους μήνες.

Επίσης, η κίνηση αυτή διευκολύνθηκε και από το γεγονός ότι φέτος οι γαλακτοβιομηχανίες αγοράζουν την πρώτη ύλη από τους κτηνοτρόφους σε χαμηλότερη τιμή από ό,τι πέρσι. Όπως υποστηρίζουν στελέχη της εταιρείας, η Vivartia αγοράζει φέτος το γάλα από τους παραγωγούς πληρώνοντας κατά μέσο όρο 41 λεπτά το λίτρο, τιμή που είναι χαμηλότερη κατά 7 λεπτά από πέρσι (περίπου -15%).

Η Vivartia προσβλέπει ακόμη στην αύξηση των μεριδίων της στην αγορά φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος, από την οποία φαίνεται να έχει χάσει το τελευταίο διάστημα γύρω στις δύο ποσοστιαίες μονάδες. Και τούτο γιατί το φρέσκο γάλα Δέλτα στην τιμή του ενός ευρώ το λίτρο καθίσταται εξαιρετικά ανταγωνιστικό τόσο έναντι του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, όσο και έναντι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Η τιμή του θα απέχει πλέον ελάχιστα λεπτά από τις τιμές των «ανώνυμων» προϊόντων, που πωλούνται σε τιμές οριακά χαμηλότερες του ενός ευρώ, καθώς και του φθηνού επώνυμου γάλακτος της Αγνό.

Ανταγωνιστές
Η επόμενη ημέρα φαίνεται να επιφυλάσσει εκπλήξεις, κατά το μάλλον ή ήττον ευχάριστες για τους καταναλωτές, καθώς το παράδειγμα της Vivartia αναμένεται να το ακολουθήσουν και άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου.

Οι πρωτοβουλίες που πιθανότατα θα εκδηλωθούν τα επόμενα εικοσιτετράωρα μπορεί να περιλαμβάνουν και άμεσες μειώσεις τιμών, αλλά το πιθανότερο είναι για λόγους εντυπώσεων οι ανταγωνίστριες εταιρείες να αναζητήσουν άλλους τρόπους απάντησης στην πρόκληση: π.χ. προσφορές ή άλλου τύπου προωθητικές ενέργειες.

Στελέχη μεγάλης εταιρείας δηλώνουν ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα προχωρήσουν στις δικές τους κινήσεις, που, όπως με έμφαση λένε, «είχαν ήδη αποφασίσει πριν από το Πάσχα», υπονοώντας ότι δεν δρουν υπό την πίεση του ανταγωνιστή τους. Όμως, υπάρχει και ο άλλος κρίκος της αλυσίδας, που είναι τα σούπερ μάρκετ.

Τα δύο τελευταία εικοσιτετράωρα κορυφαία στελέχη της Vivartia είχαν αλλεπάλληλες επαφές με τις αλυσίδες, ζητώντας να περάσουν άμεσα στο ράφι τη νέα τιμή της Δέλτα. Από την άλλη, βοηθούσης και της οικονομικής κρίσης, τα σούπερ μάρκετ στρέφονται όλο και περισσότερο στα γάλατα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία διατίθενται με το όνομα της αλυσίδας. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, το τρίμηνο Ιανουαρίου - Μαρτίου, οι πωλήσεις των συγκεκριμένων προϊόντων αυξήθηκαν σε όγκο κατά 28%.

Μείωση
Ενδεικτικό των διεργασιών που συντελούνται στην αγορά γάλακτος είναι και το γεγονός ότι το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου 2008 - Ιανουαρίου 2009 η κατανάλωση φρέσκου παστεριωμένου γάλατος μειώθηκε κατά 5,6%, ενώ αντίθετα αυξήθηκε κατά 10,3% η κατανάλωση γάλατος υψηλής παστερίωσης.

Η τιμή είναι ένας λόγος που εξηγεί τη στροφή του καταναλωτικού κοινού προς τα γάλατα μακράς διάρκειας, αλλά οι καταναλωτές φαίνεται να το προτιμούν και γιατί δεν χρειάζεται να επισκέπτονται κάθε δυο- τρεις μέρες το σούπερ μάρκετ ή το μίνι μάρκετ της γειτονιάς, μιας και μπορούν να προμηθεύονται μεγάλες ποσότητες στις 1-2 επισκέψεις που κάνουν κάθε μήνα στο σούπερ μάρκετ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου