Δευτέρα 25 Μαΐου 2009

37χρονος έχασε τη ζωή του από τη νόσο των δυτών

Σε μια «βουτιά», σε βάθος 120 μέτρων, έχασε τη ζωή του ένας 37χρονος Βρετανός δύτης.

Ο άτυχος Καρλ Σπένσερ ήταν ένας από τους 10 δύτες της πολυμελούς ερευνητικής ομάδας, που μελετούσε, εδώ και μερικές ημέρες, το ναυάγιο-θρύλος του «Βρετανικός», 3 μίλια ανοιχτά της Κέας, για λογαριασμό του «Νational Geographic».

Χτες περίπου στις 3 το μεσημέρι, όμως, σε μια κατάδυση, προφανώς από κάποιο λάθος υπολογισμό, ίσως στη διάρκεια της ανόδου του στην επιφάνεια, παρουσίασε συμπτώματα της νόσου των δυτών.
37χρονος έχασε τη ζωή του από τη νόσο των δυτών

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε αυτά τα βάθη, η κατάδυση διαρκεί 3-4 ώρες, αλλά η παραμονή στον βυθό δεν ξεπερνάει τα 15 με 20 λεπτά. Ο υπόλοιπος χρόνος καταναλώνεται στη σταδιακή κατάδυση και ανάδυση για να γίνεται ομαλά η προσαρμογή του δύτη στα διάφορα βάθη.

Ο άτυχος Καρλ Σπένσερ, με τη βοήθεια των συναδέλφων του δυτών και των άλλων μελών της ομάδας, ανασύρθηκε στο ερευνητικό σκάφος «CDΤ FOR CΑULΤ», απ' όπου παραλήφθηκε από ελικόπτερο «Σούπερ Πούμα».

Σ' όλη τη διάρκεια της πτήσης γίνονταν στον 37χρονο δύτη χειρομαλάξεις και όταν το ελικόπτερο προσγειώθηκε στο ελικοδρόμιο του νοσοκομείου της Πολεμικής Αεροπορίας, ένα ασθενοφόρο παρέλαβε τον Βρετανό και τον μετέφερε στο Ναυτικό νοσοκομείο Αθηνών, που διαθέτει τον απαραίτητο θάλαμο αποσυμπίεσης.

Ομως, όταν έφτασε εκεί διαπιστώθηκε ότι είχε ήδη εκπνεύσει. Ο Καρλ Σπένσερ έπεσε θύμα σε μια από τις πιο δύσκολες -από πλευράς βάθους- καταδύσεις, για την έρευνα του μεγαλύτερου από πλευράς μεγέθους ναυαγίου που βρίσκεται στον ελληνικό χώρο.

Το «Βρετανικός», που ήταν «αδελφό» σκάφος του «Τιτανικού» και στη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου επιστρατεύτηκε από την αγγλική κυβέρνηση και χρησιμοποιήθηκε ως νοσοκομειακό πλοίο, βυθίστηκε, τα ξημερώματα της Τρίτης 21 Νοεμβρίου 1916, ταξιδεύοντας στο στενό Κέας - Μακρονήσου, με προορισμό το λιμάνι του Μούδρου, πιθανόν έπειτα από πρόσκρουση σε υποβρύχια γερμανική νάρκη.

Το γεγονός ότι για πολλά χρόνια το Βρετανικό Ναυαρχείο κρατούσε απόρρητα αρχεία για τα ταξίδια του «Βρετανικός» βοήθησε να «γεννηθούν» πολλοί θρύλοι, όπως ότι σε αυτό το τελευταίο ταξίδι μετέφερε και τον θησαυρό της Γαλλίας, που αποτελείτο πάνω από 14 τόνους χρυσού, με προορισμό την Οδησσό.

Το βέβαιο είναι πως ένα τόσο μεγάλο ναυάγιο δεν μπορούσε να αφήσει αδιάφορους τους ερευνητές.

Τον Οκτώβριο του 1997 μια μεγάλη αποστολή με τη συμμετοχή Ελλήνων, Βρετανών, Αυστραλών και Σουηδών δυτών είχε κάνει ενδελεχή έρευνα και βιντεοσκόπηση του ναυαγίου.

Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν τότε ως ένας από τους αρχηγούς, ο εκπαιδευτής αυτοδυτών Βαγγέλης Σωτηρίου, οι γιοι του Αλέξανδρος και Μάνθος και ο Κυριάκος Καβαλάρης.

Ρήγμα
Οπως είχαν περιγράψει, τότε, στο «Εθνος» (φ. 8/11/97), το πλοίο βρίσκεται στον βυθό από τη δεξιά πλευρά, είναι ενιαίο και στην αριστερή πλευρά υπάρχει ένα μεγάλο ρήγμα από την έκρηξη.

Ομως, τότε, σε δηλώσεις του στο «Εθνος» (φ.20/10/1997), ο κ. Καβαλάρης είχε επισημάνει ότι «το πιο μικρό λάθος, στο λεπτό, μπορεί να σου κοστίσει τη ζωή σε τέτοια βάθη».

Δυστυχώς, 12 χρόνια αργότερα, αυτό επαληθεύτηκε με τον πιο δραματικό τρόπο, σε μια άλλη ερευνητική αποστολή, που ξεκίνησε στις 19 Μαϊου και επρόκειτο να ολοκληρωθεί στις 31 Μαϊου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου